כתיבת סיפורי חיים

לכל אחד יש סיפור. באמת לכל אחד. אבל לאוכלוסייה המבוגרת שלנו, להורים שלנו, לסבים שלנו – יש סיפורים שערכם ההיסטורי והמשפחתי לא יסולא בפז. אנחנו יכולים ללמוד מהם על קורות עם ישראל בגולה ובארץ, על קום המדינה, על החיים – פעם, היום ובכלל, ועל עצמנו: מי אנחנו, מאין באנו, מה עושה אותנו למי שאנחנו, ועוד ועוד.

לכתיבת סיפור חיים שלבים שונים: ראיונות עומק, איסוף החומר (לעתים גם ממקורות נוספים כמו בני משפחה נוספים ותיעוד היסטורי), כתיבה, עריכה, בחירת תמונות, עיצוב גרפי ולבסוף דפוס. את כל אלה עשיתי פעמים רבות בעבר, וכמה מהתוצרים תוכלו לראות כאן למטה. 

כיום אני כבר לא כותבת סיפורי חיים, אבל אני כן פוגשת אנשים שמעוניינים לכתוב את סיפור החיים שלהם ומדריכה אותם כיצד לעשות זאת בדרך הטובה ביותר. 

במוט הרים בלב ימים

סיפורה של זלדה כהן (לב)

דרכם של זלדה כהן לבית לב ומשפחתה מקראקוב שהנאצים שלטו בה לארץ ישראל, הייתה רצופת נסים. נסי נסים, אמונה תמימה ומסירות נפש אין סופית לעם ישראל. ספרה של זלדה נכתב מתוך תחושת חובה להודות ל-ה' על חסדיו המרובים, ומתוך רצון להעביר את הדברים לדורות הבאים.

הספר יצא בהוצאת שורשים תיעוד משפחתי.

 

נסה שוב עד שתצליח

"כל חיי חלמתי להיות איש עשיר, עוד כילד משכונות העוני הקשות ביותר בירושלים, גם שם היינו המשפחה הענייה ביותר בבלוק, את החלום נצרתי בלבי ולא הרפיתי. ניסיתי לכבוש את היקום ונחלתי כישלונות רבים. ניסיתי שוב ושוב למצוא את הדרך לכיסם של הצרכנים.

בניסיון האחרון נכשלתי בגדול וההתרסקות הייתה קשה. בית המשפט קבע כי אני מוגבל ביכולת ההחזרה ואסר עליי לנהל חשבון בנק, להחזיק פנקס צ'קים וכרטיסי אשראי, לקבל הלוואות או לצאת לחו"ל, לפתוח עסק או חברה, או להיות בעל מניות או שותף, ובנוסף עברתי גירושים כואבים מאוד."

תכנית התחקירים כלבוטק הציגה את אחד הפטנטים שלי כמעשה נוכלות ובית המשפט הרשיע אותי. נשלחתי ל-4 חודשי עבודות שירות, ומתחתית תהום זו, עמוק עמוק מתוך בור באדמה, כאשר חבריי ובני משפחתי כבר ספדו לי, ניסיתי שוב..."

כיום בועז פמסון הוא איש עשיר ביותר, אשר בין השאר שם לו למטרה לעזור לאנשים אחרים להתקדם כמוהו.

חיה עם החלומות

סיפורה של אגי ישראלי

אגי נולדה במונקץ' שבהונגריה, ובגיל 14 נלקחה לאושוויץ. דרך ארוכה, פיזית ונפשית, עשתה אגי עם שתי אחיותיה, בנות המשפחה שנותרו לה, מהריסות אירופה אל קיבוץ דן שהלך ונבנה אז, ובחזרה לחיים שלמים. כיום היא גרה בקיבוץ דן.

הספר יצא בהוצאת שורשים תיעוד משפחתי.

לכי עם התקווה

סיפורה של בת שבע פרופיס

בת שבע פרופיס נולדה בלפקאן שבבסרביה, על גדות נהר הדנייסטר. בשנת 1941, בעת שהייתה בת 11 שנים בלבד, נכבשה בסרביה על ידי הגרמנים, אלה העניקו אותה לבני בריתם הרומנים, והרומנים אספו את יהודי הסביבה והוציאו אותם לצעדות המוות האיומות בטרנסניסטריה. בת שבע יצאה לדרך עם סבא, סבתא, אימא ואבא, שלושה אחים ואחות. בעת שנמלטה מפיצ'ורה, יעדו של אותו מסע מוות נורא, לא נותרה לה אלא אחות, וממנה היא נפרדה זמן קצר לאחר מכן, כשעלתה ארצה.

בת שבע שאני פגשתי היא אישה שמנסה ללא הפסקה למצוא את מקורות הכוח שלה היום - ואלו מתגלים לה בדמות בנותיה, נכדיה וניניה; ולהבין מה החזיק אותה אז - כיצד התגברה על מותם של כמעט כל אהוביה ונשארה אישה חיונית מלאת אהבה ושמחה.


הספר יצא בהוצאת שורשים תיעוד משפחתי. 

כתבו אלי